Julhandeln slår rekord

Svenskarna kommer att lägga rekordmycket pengar på julhandeln i år. Det är inte bara butikerna som märker av ökningen i omsättning, utan e-handelsbolagen står också inför en rejäl ökning. Svenskarna har nästan en månad innan jul redan lagt över en miljard på julshopping på nätet.

Handelns utredningsinstitut har nu gått ut med en julhandelsprognos och den visar att svenskarna kommer att lägga runt 75 miljarder kronor på julklappar i år. Enligt Dagens Nyheter innebär det här en ökning med fem procent om man jämför med fjolårets siffror. Att julhandelns omsättning förväntas öka i år beror på att Sverige just nu har en stark ekonomi, att hushållen är optimistiska när det gäller den egna ekonomin och att vi har rekordlåga räntor. Även om det pågår en flyktingkris nu och många är rädda för en eventuell bostadsbubbla, kommer svenskarna inte skära ner på sin julshopping.

Redan shoppat massor på nätet

De flesta butiker märker av att omsättningen ökar i juletider men det är framförallt e-handelsföretagen som får ett rejält uppsving. I Dagens Industri kan man läsa om att julklappsinköpen på nätet verkligen ökar och att svenskarna redan har hunnit köpa julklappar för miljarder hos de olika e-handelsföretagen. Hittills har svenskarna handlat julklappar för 1,7 miljarder kronor och man räknar med att komma upp till 5,5-6 miljarder kronor. Från förra året har julinköpen på nätet redan ökat från 35 procent till 43 procent.

Fler satsar på e-handel

I och med att det blir mer populärt att handla på nätet har fler aktörer gett sig in på marknaden. Söker man bara på exempelvis ”julklapp pappa” hittar man massvis med bra sidor där man kan köpa den perfekta presenten till pappa. Ett stort företag som exempelvis satsat stort på e-handel det senaste året är Stenbecks Kinnevik som enligt Svenska Dagbladet har investerat stora pengar i ett antal utländska köpsajter. Det är dock inte bara det här företaget som lagt stora pengar på att köpa eller bygga upp e-handelsföretag. De senaste åren har det varit lite av en trend att satsa allt mer på e-handel, och det verkar ju ge utdelning.